Egy társadalmi vállalkozó naplója

avagy egy társadalmi vállakozás fejlesztésének mindennapjai

2011. február 14., hétfő

A fruit of care példaképei

Avagy a társadalmilag felelős design és az innovatív modellek

A fruit of care üzleti koncepciójának kialakításában társadalmi vállalkozók és újszerű design projektek megismerése segített. Szerencsére egyre több olyan van, amiben a designt hívják segítségül a társadalmilag hátrányos helyzetű emberek megélhetésének elősegítése érdekében. Az alábbiakban azokat a projekteket mutatom be, amelyek inspiráltak engem a fruit of care koncepció megalkotásában, illetve amik ma is inspirálnak a további fejlesztésben.

Bodyshop
Az egyik példaképem Anita Roddick, a Bodyshop alapítója. Ő az egyike azon úttörő vállalkozóknak, aki képes volt felépíteni egy sikeres vállalkozást, úgy, hogy közben mélységesen elkötelezett volt társadalmi ügyek felkarolásában. A társadalmi ügyeket nem csak kommunikációs tevékenységként végezte, hanem a cég működésében is újító megoldásokkal kísérletezett, amelyek során a társadalmi célok az üzleti működéssel kerültek összhangba. Ilyen volt az újratölthető tárolók használata, vagy a termékek fejlesztésénél a harmadik világ beszállítóinak fair trade alapú bevonása. A modelljének sikerét az is mutatja, hogy kísérletei egy része mára egész iparágakban váltak mindennapos gyakorlattá.

Watabaran
Inspiráló volt számomra megismerni a Nepálban működő, Björn Söderberg fiatal svéd társadalmi vállalkozó által alapított Watabaran cég is, amely üdvözlőlapokat és papírárukat kínál vállalatok számára. Az üzleti koncepció lényege, hogy svéd designerek tervezik a termékeket, amelyeket Nepálban újrahasznosított papírból állítanak elő helyi kézművesek. A termékeket nagykereskedelmi mennyiségben kínálják elsősorban nyugat-európai, vagy más fejlett országokban működő cégeknek. Az elmúlt években az eredeti üdvözlőlapokat további papírtermékekkel bővítették. További információt a szervezet honlapján lehet találni: http://www.watabaran.org/

Artecnica
Már nem is emlékszem, hogyan találtam rá a Los Angeles-i Artecnica cégre. A design cégnek egyik sikeres projektje a Design with Conscience, amelyet az Aid to Artisan (http://www.aidtoartisans.org/) nevű nonprofit szervezettel együttműködve indítottak el évekkel ezelőtt. A program keretében designereket kérnek fel arra, hogy hátrányos helyzetű kézművesek számára tervezzenek a nemzetközi szintéren piacképes termékeket. A program hatására a cég folyamatosan bővülő kollekciót fejleszt ki, melyet saját értékesítési csatornáin forgalmaz. A legkorábbi projektjük a tranSglass termékcsalád, Emma Woffenden és Tord Boontje designerek italos üvegek újrahasznosításával használati és dísztárgyakat terveztek, amelyeket guatemalai kézművesek állítanak elő. Egy másik fejlesztésük a TransNeomatic tároló termékcsalád, amelyet a brazil Fernando és Humberto Campana testvérpár tervezett. Motor gumiabroncsának újrahasznosításával vietnámi kézművesek vesszőfonással tárolókat készítenek, amely értékesítése komoly bevételi forrást jelent a számukra. A cégről a http://www.artecnicainc.com/ honlapon lehet további információkat szerezni, míg a Design with Conscience bemutató posztert a következő linken lehet letölteni: http://www.artecnicainc.com/system/files/1/original/Conscience_Poster.pdf?1245089611.

Being Together
A napokban egy ismerősöm hívta fel a figyelmemet egy lengyel-izraeli projektre, amely a két országból szervezett design hallgatókat, hogy a lengyel Social Education Center számára tervezzenek piacképes termékeket, amelyeket a nonprofit szervezetnél dolgozó hátrányos helyzetű munkavállalók állítanak elő. További információk a következő oldalon érhető el: http://www.idea-object-product.com/en/index.html.

lebensDESIGN
A lebensDESIGN projektről sajnos csak keveset tudok, mivel az információk német nyelven érhetőek el. A kezdeményezés jól bizonyítja, hogy a fogyatékos emberek minőségi design termékeket képesek előállítani. http://www.lebensdesign.eu/

Mobile Foodie Organic Spice Kits

Végül, de nem utolsó sorban egy nagyon trendi ötletet mutatok be, Holly McWhorter designer által tervezett csomagolásban egy új fűszer termékcsaládot dobtak piacra. Azon kívül, hogy a fűszerek nagyobb rést bio termékek, a termékcsalád érdekessége, hogy fogyatékos emberek állítják elő. http://www.foodiekits.com/index.html


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése